[b]Dreamliner na pravidelných linkách[/b]Po slavnostním zářijovém, respektive říjnovém dodání prvních dvou Boeingů 787 Dreamliner úvodnímu zákazníkovi, japonské společnosti All Nippon Airways - ANA, byly letouny od 1. listopadu uvedeny na pravidelné linky.Ještě předtím, ve dnech 26. a 27. října, zajistil letoun poznávací značky JA801A vůbec první obchodní let Dreamlineru, "speciál" NH7871/7872 z Tokia do Hongkongu a zpět. V jeho úvodu, přesně v 11.30 hodin tamního času, byl ve slavnostně vyzdobeném nástupním východu 59A letiště Narita zástupci provozovatele, Boeingu a vedení letiště otevřen nezbytný sud s tradičním nápojem Saké, jímž bylo pohoštěno všech 264 cestujících, kterým se dostalo cit být "u toho".
Zájem veřejnosti o úvodní let byl obrovský - projevilo jej téměř 25 000 lidí
Celkem 239 platích pasažérů (letenka stála kolem $1000), z toho 82 zástupců médií a šest cestujících v obchodní třídě (první dva z nich neváhali za letenku ve vypsané dobročinné akci zaplatit po $18.400) doplnili na celkový počet představitelé letecké společnosti ANA a pozvaní hosté od výrobce letadla, z leteckých úřadů Japonska a Číny a šéf správní rady hongkongského letiště.
Pojíždění na start zahájil velitel letounu Tatsuja Nomura přesně podle plánu ve 12.20 hodin, vzlet uskuteči o 20 minut později. Během letu (cestovní výška 11 575 m, rychlost 798 km/h) se podávalo občerstvení složené chodů: předkrm z uzeného lososa s krevetovým salátem a plátkem salám, hlavní teplé jídlo z vybraných mořských plodů se sýrovou omáčkou a těstovinami.
Přesně po 4,5 hodině letu se kola Dreamlineru dotkla VPD letiště v Hongkongu. Po průjezdu nezbytnou vodní slavobránou byl letoun zaveden na volné stání (bez nástupního mostu), kde následoval čtyřiceti minutový uvítací program s řadou působivých folklórních vystoupení, včetně tančícího páru tradičních lvů. O den později se letoun vydal na cestu zpět. Během následujících dvou dnů, a to 28. a 29. října, vykonal druhý letoun JA802A, z Tokia dva okružní vnitrostátní lety označené NH7873/7874 a NH7875/7876.
Pravidelný provoz s "běžnými" cestujícími na palubě byl Dreamlinerem JA801A zahájen v úterý 1. listopadu, kdy letoun zajistil hned dva spoje: ranní NH651/654 z tokijského letiště Haneda do Okajamy a posléze druhý, NH683/686 z Hanedy do Hirošimy. V průběhu prosince budou B787 ANA uvedeny na první mezinárodní spoj z Hanedy do Pekingu, 21. ledna 2012 pak letoun vzlétne poprvé na dálkové mezinárodní lince NH203/LH7237 (zpáteční linnka NH204/LH7236) z Hanedy do Frankfurtu nad Mohanem provozované ve spolupráci s Lufthansou.
Společnost ANA bude provozovat 787 ve třech konfiguracích kabiny. Zatímco na domácích linkách bude vybavena 264 sedadly (12 v první a 252 v ekonomické třídě), v případě krátkých zahraničních (resp. regionálních) spojů se jejich počet sníží na 222 (42 v obchodní a 180 v turistické třídě). Pro dálkové linky bude upravena k dopravě 158 cestujících (46 + 112). Nabízenou kapacitu tedy letouny budou zhruba odpovídat Dreamlinerům, které v budoucnu převezmou například polský LOT (252 sedadel ve 3 třídách) či americké United Airlines (219 křesel, opět ve 3 třídách).
Zdroj: L+K 12/2011, str. 19/Doprava