To J.REE a podobní!!!!
Úplně obyčajnský návod pro PMDG. Jen jak co nejjednodušeji doletět aspoň jakoš-takoš správně z bodu A do bodu B. FMC se naučte sami - spíš jde jen o provedení letu v nejednodušší možné variantě. Žádné systémy, žádné velké nastavování, žádné teorie a výpočty - jen to základní pro vykonání letu. Zvládnete to během jednoho dvou letů (pokud už to neznáte). Uvedu na PMDG B737/700 imaginární cca hodinový let s průměrně naloženým érem.
STARTVycházím z toho, že si aspoň v základu nastavíte FMC tak, aby jste měli aspoň V-rychlosti a odkud a kam vč. RW.
(TIP- ve FMC, stránka N1 limit nastavte DERATE-TO2...mělo by to být cca 86% - tato hodnota je dostatečná pro naše potřeby)Palivo - centr prázdný, do křídel po 2.5 tuny. (2.5t je rezerva a dalších 2.5t vystačí na krátký let bohatě)
Co a jak nastavit:Vyvážení pro start (trim).... cca 5.5
AUTOBRAKE.......................RTO
Klapky..............................5Nastavení MCP (autopilota)
FD (flight director)......ON
AT ........................ARM (připraven)
IAS/MACH................V2
HDG........................směr dráhy
ALTIMETR................dejte třeba první povolenou výšku 12000ftStojíte na dráze: plyny posuňte
NAD 40% N1, (není důležitá ani tak absolutní hodnota, jako rovnoměrný tah) ve chvíli, kdy oba motory ukazují stejný výkon nad 40% stiskněte
TO/GA (v této chvíli se éro nachází ve startovacím režimu/modu/sekvenci/jak chcete)80kn ......by měli mít motory požadovaný výkon.
Vr........točte éro do polohy
15° pitch up - správná rotate je 2-3°/sec.
Ve chvíli, kdy
ALT i
VSI jsou rostoucí, stáhněte podvozek.(VS musí být větší než 500ft/min)
(Všechny výšky teď budou uváděny jako AGL. tj nad letištěm. Musíte se řídit tedy RA (radio alt, nebo na výškoměru připočíst výšku letiště)Odstartovali jste a již se řídíte podle command bars (příkazové ráhna FD). svislá bára vás vede do polohy "wing level" tj aby křídla byly v rovině, horizontální pak do rychlosti V2+20. (natažení bude cca 18-19°). (používejte vyvážení pro správnou polohu) (poloha-vyvážit)!!!!!

Teď musíte éro převést z režimu pro start do režimu pro stoupání. Stále udržujte rychlost V2+20 (polohou éra)
400ft................. vyberte směrový mód tj
HDGSEL, nebo
LNAV1000ft..............připněte
AP (éro automaticky přejde do módu
LVLCHG)
1500ft...............se automaticky přepnou motory do
N1 režimu pro stoupání.
3000ft..............(tj v Ostravě 3800ft/QNH = 3000AGL+výška letiště 800ft) začněte rozjíždět čistou min rychlost. (tj bez mechanizace) (klapky, podvozek))
Na
SPEED nastavte
220kn a začněte se stahováním klapek, buť podle hodnot na pásce rychloměru, (SPEEDTAPE), nebo
170kl 1,
190 kl 0. Jakmile zatáhnete klapky, nastavte rychlost 250kn.
(fajnšmekři mohou udělat kontrolu (check) zatažení klapek, podvozku, tlakování, elektriky)
Pokračujte do
FL100 rychlostí
250kn,
nad FL100 můžete zadat vaši cestovní rychlost,ale líp vyhovuje hodnota okolo
285kn, přestavte ALT na vaši cestovní výšku.
V HLADINĚPokud se tu nemíníte dlouho zdržet, (myslím v hladině) rychlost nastavte tak, aby ukazatel na pásce rychloměru (SPEED-TAPE) byl těsně pod červenou hranicí. (nemyslitelné v reále, ale kdo by se sral tak dlouho nečinností). Dejte kafe, cigo a pokračujem. Teď máte pravý čas připravit sestup a přistání.
Buť z mapy, nebo z mapy MSFS (myslím šift-M) najděte letiště, ve kterém budete přistávat a zvolte dráhu. Opište ILS frekvenci a směr dráhy, a mrkněte jestli není na letišti, nebo jeho blízkosti nějaký VOR. Opište jeho frekvenci.
Do levého rádia zadejte frekv.
ILS, do pravého frekv.
VORu. Vedle MCP (po levé straně) je ovladač nastavení
EADI a
EHSI. Pravý přepínač (
VOR2/ADF2) dejte nahoru, do polohy VOR. Na displeji (EHSI) se vám objeví relativní směr a vzdálenost k VORu. (pokud nevyužíváte FMC je to dobrá kontrola jak daleko jste od letiště).
COURSE natočte směr dráhy.
AUTOBRAKE nastavte hodnotu
"2".
z
FMC vydolujte rychlost pro přistání
Vref na kl.-30 (stránka init) a potvrďte. ZAPAMATUJTE!!!!
SESTUPPro setup využijte zlaté pravidlo
3:1 (resp.3:1X1000) tzn. na
3NM musíte vytratit
1000ft výšky.
Lidsky: pokud letíte ve FL210 tj. 21 000ft sestup začněte 63NM od letiště.
21 000 minus tři nuly, krát 3 .... 21 X 3=63.
K tomu přidejte cca 10NM pokud přistáváte přímo ve směru letu a plus něco na deceleraci.
Kontrola je pak 30NM od letiště by jste měli být 10 000ft rychlostí 250kn.Rozpočet je cca:.........0.78 mach...do FL 250
.............................280kn .......do FL100
.............................240-250....pod FL100(TIP - pokud jste zaspali, nejjednodušší cesta, jak se dostat rychle dolů je LVLCHG+vysoká KIAS + speedbrake) Barbaři jako já to dělají standartně a odbržďují až pár majlí před letištěm - baví mě to)
Hlavně nezapomeňte, že pod FL100 platí omezení rychlosti 250kn. (jak pro koho)
Příprava na přistání:Levé NAV rádio....ILS,
pravé NAV radio....VOR
COURSE............směr dráhy (v Ostravě 224/223)
Speedbrake........ARM
Autobrake.........."2"(TIP - doporučuji si ve FMC udělat FIX ve vzdálenosti aspoň 10-12NM od letiště - dejte stránku FIX, z mapy FSky najděte kód ILS, v Ostravě OSV (normální morseovka), napište nahoru do FIXu a následně napište..." /10 " a strčte do prvního volného chlívku vlevo. Na EHSI se vám v této vzdálenosti udělá kružnice o poloměru 10 resp 12 NM)LOC (lacalizer) nalétněte tak, aby úhel mezi směrem vašeho letu a prodlouženou osou dráhy nebyl větší než
40° do místa, kde se kružnice potká s prodlouženou osou dráhy. Jakmile budete na tomto rameni, snižte pro zachycení LOC rychlost na
190kn klapky nastavte postupně na
"5" , připněte
VOR/LOC.
Po zachycení
LOC připněte
APP mód pro zachycení
GS (glide slope). V této chvíli už by jste měli mít výšku pro zachycení GS (v Ostravě 3000ft), pokud nevíte, připočítejte k výšce letiště cca 2000ft. Vzdálenost mezi místem, kdy se usadíte v LOC a zachycením GS máte na připravení (úpravu konfigurace) pro přistán a snížení rychlosti. Jakmile se začne pohybovat ukazatel
GS vysuňte
podvozek a dejte
kl15 rychlost nastavte na
150kn. (můžete podle zručnosti provést i po zachycení GS. Ale před tím aspoň kl10 rychlost max170).
Dále pokračujte vysouváním klapek až na
"30" a rychlost
140kn. Páku
SPEEDBRAKE dejte do pozice
ARMZkontrolujte:
podvozek...........vysunut
klapky..............."30"
rychlost..............Vref +5 (raději přidejte ještě dalších 5kn pro jistotu ať nedopadnete jak ta Cessna). Natažení by mělo dělat cca
2-3°pitch-up.)
Autobrake.........."2"Letadlo by mělo být připravené a stabilizované zhruba do výšky
1500RA. Stabilizované tzn. VS by neměla být vyšší než 1000ft/min (descent), směr už jen jemné korekce.
Taky by jste měli přejít na vizuální kontakt s RW. Pokud je vše OK, vypněte
AP i
AT a dotáhněte ručně.
Miřte na bod, ve kterém chcete přistát. Princip je stejný, jako puška. Vaše oko, imaginární bod na čelním skle a bod dotyku, musí tvořit přímku. Bod na RW se nesmí pohnout ani do stran, ani výškově. Ihned jemně korigujte a srovnávejte popř. mrkněte na báry.
(pokud vám to dělá problém, udělejte si na čelním skle - monitoru tečku, nebo tam připleskněte komára) Používejte jak plyny, tak knipl!!!!!! Jak jde RW z dohledu pod vámi, změňte pohled ke cca 2/3 až konci RW. (dá to dobrou kontrolu o výšce i směru).
FLARE začněte 50ft nad RW malým zvýšením podélné osy. Tento sklon jemnými šťouchanci do joystyku udržujte. Závěrečné podrovnání (flare) pak stačí cca 15ft nad RW. Natáhněte a stáhněte plyny.
Po doteku dejte reversy a okolo 60 stáhněte.
VÍTÁM NA MATIČCE ZEMI!!!!!!(TIP pro vysouvání klapek - pro větší pohodlí a plynulejší let, ale také z hlediska hospodárnosti, je líp klapky vysouvat (pokud situace dovolí - ne vždy to jde) od začátku do konce v kuse. Tzn. rychlost dám na 210, jakmile éro deceleruje k této rychlosti, než motory zavyjou "kl1" a ihned stáhnout rychlost na 190. Pak zas těsně nad 190 - "kl5" snížit na 180 a.t.d.)
pozn: ptejte se, opravte jestli je něco PODSTATNĚ blbě, nekritizujte zbytečně. Bo vás už pak mrdám
